Co można zaliczyć do kruszyw drogowych?
Kruszywa drogowe to nieodłączny element każdej inwestycji drogowej, zarówno przy budowie nowych dróg, jak i remontach istniejących. Właściwy dobór kruszyw ma kluczowe znaczenie dla trwałości nawierzchni oraz bezpieczeństwa użytkowników. W Polsce stosuje się różne rodzaje kruszyw drogowych, które różnią się między sobą właściwościami i zastosowaniem.
Kruszywa naturalne - podstawa większości nawierzchni
Kruszywa naturalne to podstawowy rodzaj kruszyw drogowych w Tarnowskich Górach. Wydobywane są z naturalnych złóż skalnych, a następnie przechodzą procesy przeróbki mechanicznej, takie jak kruszenie, sortowanie czy mycie. Najczęściej stosowanymi kruszywami naturalnymi są żwiry i piaski, które charakteryzują się dobrymi właściwościami nośnymi oraz przyczepnością do materiałów wiążących. Ponadto, w Polsce wykorzystuje się także tłuczeń kamienny oraz żużel wielkopiecowy jako kruszywo drogowe. Kruszywa naturalne stosowane są zarówno w warstwie podbudowy, jak i w nawierzchniach bitumicznych czy betonowych.
Kruszywa sztuczne - alternatywa dla surowców naturalnych
Kruszywa sztuczne to materiały, które powstają w wyniku przeróbki odpadów przemysłowych lub budowlanych. Ich zastosowanie pozwala na ograniczenie eksploatacji surowców naturalnych oraz wpływa na zmniejszenie ilości odpadów. W Polsce stosuje się między innymi kruszywa z betonu, cegły czy keramzytu. Kruszywa sztuczne charakteryzują się zróżnicowanymi właściwościami, w zależności od rodzaju materiału, z którego są wyprodukowane. Stosowane są przede wszystkim w warstwach podbudowy, jednak w niektórych przypadkach mogą być również używane jako składnik nawierzchni.
Wymagania dotyczące kruszyw drogowych
W Polsce obowiązują normy i wymagania dotyczące kruszyw drogowych, które mają na celu zapewnienie odpowiedniej jakości i trwałości nawierzchni. Kruszywa muszą spełniać określone kryteria dotyczące m.in. granulacji, czyli rozkładu ziaren o różnych wielkościach, twardości, odporności na ścieranie czy nasiąkliwości. Ponadto, kruszywa drogowe muszą być wolne od substancji szkodliwych, które mogą wpłynąć na trwałość nawierzchni lub stanowić zagrożenie dla środowiska. W przypadku kruszyw sztucznych, ważne jest również spełnienie wymagań dotyczących ochrony środowiska, takich jak ograniczenie emisji pyłów czy hałasu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana