Gdzie wykorzystuje się kruszywa hutnicze?
Kruszywa hutnicze jako tańsze od naturalnych powszechnie wykorzystywane są w budownictwie i drogownictwie. Skład kruszyw hutniczych jest zmienny i zależny od materiału wsadowego przetwarzanego w procesie hutniczym. Niemniej jednak takie kruszywo wykazuje właściwości twardości i wytrzymałości porównywalne do bazaltu a dodatkowo jest odporne na niekorzystne warunki atmosferyczne, a także na działanie wody.
Jak powstają kruszywa hutnicze?
Kruszywa hutnicze kwalifikowane są do kategorii odpadów przemysłowych — produktów ubocznych procesu hutniczego. Kruszywo powstaje w wyniku wytwarzania surówki z rudy żelaza, topnika i koksu w specjalnym piecu, w którym znajdują się dwa zawory – jeden służy do odprowadzania surówki a drugi do dystrybucji ciekłego żużla. Kruszywo hutnicze wytwarza się na skutek kruszenia żużla, który jest wynikiem wydzielania skały płonnej z rudy żelaza, a następnie łączenia jej z topnikiem.
Żużel jest chropowaty, szorstki i może przybierać także bezpostaciową strukturę oraz zróżnicowany przekrój. Po jego skruszeniu powstają ziarna o ostrych krawędziach. Kruszywo jest lekkie i jednocześnie wytrzymałe. Absorbuje wodę i wykazuje właściwości mrozoodporne. Te specyficzne cechy mechaniczne i fizyczne sprawiają, że kruszywo hutnicze jest dobrym surowcem do budowy dróg i autostrad.
Kruszywa wytwarzane z żużla muszą być leżakowane przez okres kilku miesięcy na tak zwanym składowisku stabilizacyjnym. Przemysłowe kruszywa hutnicze mogą mieć różne uziarnienie – od 10 mm do 500 mm. Sprzedażą oraz transportem zakupionego surowca na terenie Dąbrowy Górniczej zajmuje się firma Martrans.
Zastosowanie kruszyw hutniczych
Kruszywa pochodzenia hutniczego to główny budulec dróg i autostrad – doskonale sprawdzają się w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Z kruszyw hutniczych powstają także pobocza oraz parkingi, a także rozmaite nawierzchnie samochodowe i tory wyścigowe. Materiały żużlowe dobrze sprawdzają się jako podbudowa i warstwa techniczna. Używa się ich również do budowy warstw asfaltowych.
Kruszywo hutnicze często trafia na nasypy kolejowe i drogowe jako integralna część mas bitumicznych. Wykorzystywane jest także do budowy warstw odsączających i filtrujących w oczyszczalniach ścieków oraz jako element drenażu pionowego. Bywa używane również jako budulec zapory przeciwpowodziowej.
Korzystanie z kruszyw hutniczych pomaga ograniczyć koszty związane z budową dróg i autostrad oraz przyczynia się do ochrony środowiska – zmniejsza się bowiem ilość składowanych odpadów hutniczych. Co więcej, jest to także sposób ochrony złóż surowców naturalnych przed nadmierną ich eksploatacją.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana