Zastosowanie paliw przy budowach infrastrukturalnych
Budownictwo jest tym działem gospodarki, który zużywa ogromne ilości paliwa. Dzieje się to za sprawą dużej liczby wielkich, specjalistycznych maszyn pracujących w trybie ciągłym. Niejednokrotnie obciążenie urządzenia materiałem budowlanym sprawia, że zużycie paliwa jest jeszcze większe. Inwestor, planując wydatki na wielką budowę infrastrukturalną, bierze pod uwagę wartość zapotrzebowania na olej napędowy na tak zwaną motogodzinę.
Jakie paliwa potrzebne są na budowach?
Większość maszyn budowlanych pracuje na silnikach wysokoprężnych, więc potrzebuje oleju napędowego. Spowodowane jest to zaletami tego typu systemów. Przede wszystkim chodzi o większy moment obrotowy, możliwość pracy z obciążeniem oraz dużą wytrzymałość, która jest istotna podczas działania w trudnym terenie. Silniki Diesla można spotkać prawie we wszystkich maszynach, takich jak spycharki, ładowarki, dźwigi czy spychacze.
W przypadkach budów infrastrukturalnych rozmiary maszyn, a tym samym ich moc, są większe. To automatycznie przekłada się na rosnące zużycie paliwa. Innymi paliwami stosowanymi na placach budowy są benzyna używana do średnich i mniejszych pojazdów, a także różnego rodzaju gazy techniczne, potrzebne na przykład przy pracach spawalniczych.
Jako że samo jałowe przemieszczanie się maszyny budowlanej generuje spore koszty, to takie sytuacje ograniczone są najwyżej do krótkich dystansów między samą budową a miejscem ewentualnego garażowania. Siłą rzeczy bezzasadne byłaby jazda na stację benzynową w celu uzupełnienia zasobów paliwa.
Dlatego transportem paliw, między innymi na tego typu budowy, zajmują się wyspecjalizowane firmy, takie jak MEGA, która również je sprzedaje.
W jaki sposób transportuje się paliwo na wielkie budowy?
Paliwa płynne i gazowe uważane są za ładunki niebezpieczne, a ich transport musi się odbywać z respektowanie wszelkich przepisów i norm. Trzeba też wziąć pod uwagę, że zarówno załadunek paliwa, jak i jego rozładunek na budowie powinien być realizowany metodą ciśnieniową i na wolnej przestrzeni.
Transport paliw na budowy w większości sytuacji jest realizowany za pomocą cystern. W innych przypadkach może się on odbywać w wagonach cysternowych, jednak przy budowach infrastrukturalnych rzadko istnieją czynne torowiska. Działanie i stan cystern są zgodne z umową ADR, uwzględniającą podział paliw i sposób dopuszczania ich do transportu.
Pojazdy transportujące, które są dopuszczone do ruchu, muszą być sprawnie technicznie, odpowiednio oznakowane i wyposażone w gaśnice proszkowe o określonej mocy. Nie można również zapomnieć o stosownych dokumentach i obsłudze przez kierowcę z uprawnieniami do przewozu ładunków niebezpiecznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana