Cechy łożysk igiełkowych
Łożysko igiełkowe to odmiana tocznego łożyska wałeczkowego. Cechą charakterystyczną łożysk igiełkowych są bardzo małe średnice elementów tocznych w stosunku do ich długości. Specyficzna konstrukcja łożysk igiełkowych sprawia, że idealnie sprawdzają się w miejscach o mocno ograniczonej przestrzeni, gdzie stanowią doskonałą alternatywę dla łożysk ślizgowych.
Czym charakteryzują się łożyska igiełkowe?
Jak wspomnieliśmy już we wstępie, najbardziej charakterystyczną cechą w konstrukcji łożysk igiełkowych jest stosunek średnicy do długości wałeczka, który wynosi najwyżej 1:3. Średnica igiełki nie przekracza 6 mm; w tak dużych łożyskach igiełkowych długość elementu tocznego to minimum 18 mm, a to oznacza, że łożysko jest szerokie, ale jego średnica – niewielka. Istotną cechą użytkową łożysk tego typu jest duża nośność przy przenoszeniu sił poprzecznych i brak zdolności do przenoszenia sił wzdłużnych. Podsumowując, łożyska igiełkowe:
- mają dużą szerokość w stosunku do średnicy (geometria zbliżona do łożysk ślizgowych),
- występują z pierścieniem wewnętrznym lub bez (igiełki mogą toczyć się po wale),
- są smarowane fabrycznie,
- przenoszą siły poprzeczne,
- nie przenoszą sił wzdłużnych,
- mogą być używane w dowolnym zakresie obrotów.
Gdzie wykorzystuje się łożyska igiełkowe?
Konstrukcja łożysk igiełkowych każe klasyfikować je do łożysk tocznych, jednak ich geometria jest bardziej zbliżona do łożysk ślizgowych – to podobieństwo uwidacznia się jeszcze mocniej w przypadku łożysk bez pierścienia wewnętrznego. Łożyska igiełkowe znajdują zastosowanie tam, gdzie nie ma miejsca na wykorzystanie łożyska wałeczkowego, ale użycie łożysk ślizgowych jest niemożliwe, np. ze względu na zbyt niskie prędkości obrotowe lub brak możliwości wydajnego smarowania w trakcie pracy. W opolskiej hurtowni łożysk Bamart szukają ich specjaliści z branży motoryzacyjnej i budowy maszyn (w tym dziewiarskich, drukarskich), a więc producenci samochodów, profesjonalnych maszyn przemysłowych oraz właściciele warsztatów mechanicznych – łożyska igiełkowe używane są m.in. do łożyskowania korbowodów, układów rozrządu, wirników alternatora i przegubów krzyżakowych.
Poza motoryzacją i budową maszyn łożyska igiełkowe używane są także w inżynierii kolejowej (części układów hamulcowych, skrzynie wałów osiowych) i w budowie mniejszych urządzeń do użytku półprofesjonalnego i amatorskiego. Spotyka się je w konstrukcji elektrycznych, spalinowych i pneumatycznych narzędzi budowlanych i ogrodowych, takich jak piły, szlifierki i wiertarki.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana