Fakty i mity na temat akumulatorów samochodowych
Akumulator jest niezbędnym wyposażeniem samochodów osobowych. Jego bezawaryjne działanie zależy od wielu czynników, np. rodzaju silnika pojazdu, modelu auta, wyposażenia, warunków, w jakich pojazd jest użytkowany. Na temat samego urządzenia dotychczas narosło wiele mitów, warto się z nimi zmierzyć. Sprawdź, co warto wiedzieć o akumulatorach i ich pracy!
Fakty na temat żywotności akumulatora
Każdy właściciel chce, by nowo zakupiony akumulator służył mu jak najdłużej. Musi uwzględnić pewne czynniki, które wpływają na maksymalny czas jego eksploatacji. Konieczne jest tu zwrócenie uwagi na model oraz wersję wyposażenia samochodu, parametry silnika i warunki eksploatacji. Jest to istotne z punktu widzenia przyszłego obciążenia akumulatora. Trzeba zatem wziąć pod uwagę, że:
- nowsze samochody w większym stopniu obciążą akumulator, z uwagi na rozbudowaną elektronikę,
- nowszy samochód wymaga częstszego sprawdzania stanu akumulatora,
- starsze modele, z silnikiem wysokoprężnym nie potrzebują do zapłonu wiele prądu.
Żywotność baterii samochodowej jest uzależniona również od daty jej produkcji. Z czasem bowiem słabną ogniwa akumulatora. Niezwykle ważne jest również napięcie spoczynkowe urządzenia. Zbyt częste przeładowanie lub niedoładowanie w znacznym stopniu obniża wydajność baterii. Istotne jest również to, żeakumulator potrzebuje około 20 minut jazdy na średnich obrotach, by nadrobić dawkę prądu, niezbędną do jego uruchomienia. Czas ten wydłuża się, gdy samochód jest wyposażony w wiele elementów i systemów elektronicznych.
Tzw. ecodriving a żywotność akumulatora
Na popularności zyskuje w ostatnich latach tzw. ecodriving, który pozwala na oszczędność paliwa, a także na zmniejszenie emisji CO2. Warto jednak sprawdzić, czy styl ten ma wpływ na stan akumulatora. Powszechnie przyjmuje się, że tak. Nie jest to jednak zgodne ze stanem faktycznym.
Jak wskazują specjaliści firmy BATCAR, nie jest to najlepsze rozwiązanie i najbardziej efektywna metoda jazdy. Opiera się ona bowiem na wolnych obrotach, a zatem na wolnym ładowaniu akumulatora. Gdy jeździ się zgodnie z zasadą ecodrivingu na krótkich odcinkach, akumulator nie ma możliwości uzupełnienia strat prądu, jak to ma miejsce podczas jazdy na obrotach średnich. Jest on wówczas nadmiernie eksploatowany, a ładowanie cechuje się małą efektywnością.
Warto zauważyć, iż współczesne samochody funkcjonują w nieco odmienny sposób niż pojazdy sprzed lat. Wymagają większych ilości energii elektrycznej, co obniża sprawność i wydajność akumulatora.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana